Saturday 26 March 2016

Pukul 2.40 pagi..mari belajar Forensik

Jam menunjukkan pukul 2.24 am. Buku Forensik terbuka luas atas meja, tapi adakah otak si pembaca berada si setiap baris ayat atau di setiap gambar-gambar ngeri mayat? Mata sudah mengalah dari memaksa tuan badan untuk pergi tidur la woy, otak sudah give up dengan manusia degil yang tak tahu menghargai badan dan tahunya esok komplen mata panda, dah discoloration, hyperpigmented, ada wrinkle and etc etc.

Sesungguhnya manusia memang bangsa yang berbuat kerosakan di muka bumi, termasuklah dirinya sendiri.

Hai. Assalamualaikum.

I decided to stay up nak study (kunun) tapi nampaknya keputusan aku untuk study sambil memasang koleksi lagu supaya tak sunyi seperti band punk emo menjerit-jerit MCR meng'harom'kan ilmu dari masuk. Ilmu kan cahaya, mana bole campur dengan benda syaitonirajim nih. Tapi tu la kelemahan aku. Da terbiasa ada halwa telinga.

Aku ngantuk tapi da tahap otak merajuk nak suruh set badan pegi tido. Apa yang korang dapat dari apa yang aku tulis so far? Takde apa kan..haha...padan muka hang..meh lah aku share buat tambah pengetahuan.

VISUM ET REPERTUM- tajuk Forensik yang aku tengah baca ni. Disingkatkan kepada VR.

VR ni adalah surat keterangan bertulis yang ditulis oleh doktor tentang apa yang dilihat (Visa) dan dilaporkan (Reperta) pada bahan bukti (mayat, bahagian mayat, orang hidup, barang bukti, tempat crime scene, kubur ke) dan surat ni harus ditulis berlandaskan pengetahuan dan pengalaman dan yang paling penting sumpah doktor yang telah dilafazkan waktu dia jadi doktor mula-mula. Surat ni diminta oleh polis yang memiliki hak ke atas doktor untuk mintak dia tulis.

So haha, doktor tidak hanya pening nak pikiaq pasal manusia hidup, yang dah meninggalkan dunia ni pun masih tak terlepas dari jadi tanggungjawab.

Basically, doktor akan melakukan pemeriksaan luar, pemeriksaan dalam and pemeriksaan tambahan (laboratorium) ke atas jenazah. Especially bila ada tanda-tanda jenayah di situ, so memang detail la. VR ni memang sangat penting as bahan bukti, dalamnya dah tercatat every findings on body. Ada luka akibat bahan tumpul ke bahan tajam ke, sebab suhu tinggi ke, ada luka mana-mana, perdarahan pada organ viscera and stuff.

VR ni diakhiri dengan sumpah doktor bahawa apa yang tercatat tu dah dibuat dengan sebaiknya menurut ilmu dan pengalaman. Bapak tak berat tanggungjawab.

VR ni tak semestinya pada mayat je as I mentioned above. Ada juga VR untuk orang hidup (especially mangsa jenayah). So you can derive that dunia medis, dunia law ni berkaitan. Takde cabang ilmu yang tak menyentuh antara satu sama lain, unless of course..ilmu hitam. hahaha itu syirik dan dilarang dalam Islam.

Hm..aku tetiba jadi cuak pulak ni. Malas la tidur, aku sambung sampai ke Subuh je la. Haha tah tah aku terbongkang pasni. mana tau.





No comments:

Post a Comment

Really appreciate that you are commenting :)