Monday 21 March 2016

Cerita Kenapa Nak Jadi Doktor & Fatin Liyana

Assalamualaikum semua.
Aku rasa otak aku pun kena El Nino agaknye...dah kenapa aku tak nak sambung buat kerja. Emaigawd. Ya Allah, tolong la aku niii......aku nak graduate ke tak ni weyyy.

Apepun, meh baca. hihi (apa jadi, tadi merengek nak habiskan kerje..manusia penuh kontradiksi)

Aku mula bergelar medical student Universitas Brawijaya pada tahun 2012 setelah berjaya melepasi ujian kemasukan yang bikin peluh-peluh semasa menjawabnya dan juga interview bersama dekan universitas (indonesia menyebut universiti as universitas). Semestinya usaha picisan aku tak ke mana tanpa kuasa Allah dan berkat doa my mak and pak and my siblings. Alhamdulillah.

Antara soalan feberet dan feymes ditanya mesti "Apakah sebab anda nak belajar perubatan?'
Aku nak sangat jawab, perlukah setiap keputusan beralasan? Macam mana kalau aku memang nak- i just knew that i want it. Bukan sebab duit (nak masyuk baik bukak bisnes ye dak), bukan juga sebab alasan cliche 'saya nak tolong orang'. Nak tolong orang? Pastu kenapa tak jadi cikgu? Cikgu ialah profession yang paling banyak tolong orang. Dan, bukan juga sebab aku suka perubatan. Macam mana aku boleh suka sedangkan aku belum masuk ke dunia tu, belum tau lagi gambaran sebenarnya macam mana.
Nampak tak?
Jadi apakah sebabnya? How about : It feels like its my calling. I am not sure yet, but that is why I am here- to find out.

Haha.

Tapi aku pada masa itu sangat bergantung harap aku diterima jadi aku pun melemah dan turut menyertai kumpulan orang yang menjawab dengan jawapan cliche. I made something up- something that is expected and not me.

Aku hanya tahu aku mahu jadi doktor tanpa alasan sezahir dan senyata tiang batu di atas lantai simen. Dari kecik aku cakap cita-cita nak jadi doktor, tapi budak kecik memang tu je la. Tak -doktor, cikgu la, peguam la. Tak kreatif.
Tapi masih aku ingat semasa tingkatan 3, aku berjuang dan berhempas pulas nak 9A PMR supaya aku diterima masuk ke aliran sains, supaya at least peluang aku nak jadi doktor tak tertutup. Ye la, takkan masuk aliran akaun pastu still memasang impian jadi doktor? Tak kena langsung.
Maksudnya, all my life i always consider being a doctor as something i might want to pursue.
My parents ialah orang yang menyediakan jalan untuk impian lama ini dapat bertatih kembali. Re-vamp.

Semasa di Kolej Matrikulasi Gopeng- aku mula catch up dengan para bloggers yang cukup in la time tu. Aku tak tau pun blog dah jadi benda yang in sebab dulu suam-suam kuku je. Aku mula buat blog masa tahun 6 sebab nak isi kekosongan habis UPSR. Needless to say, Fatin Liyana memang terusla caught my attention. Masa tu aku dok hadam blog honeykoyuki dengan peliks by Maria Elena. Sekali sekala aku baca Yuyu Zulaikha tapi tak sangat sebab time tu aku tak berapa boleh relate dengan life Yuyu. Berbeza dengan Fatin Liyana yang kebetulan belajar di matrik jugak, and ambil medic di Uni Padjajaran, Bandung. Bagi aku, dia macam sumber inspirasi time tu. Cantik and studious- life dia macam so intersting and so full of options and colors. Nampak promising.

Blog Maria Elena aku suka sebab dia tulis mostly in English. Aku pula memang suka sangat la bahasa omputih ni- i can so relate.

Bila result matrik keluar, aku punya pointer tak berapa promising. Sebab Fizik aku dajajajaja kan aku haha. Aku ni memang kureng la Fizik. Time tu aku macam si mabuk yang amik coccaine pastu ada anger issue dan dah putus harapan dengan hidup and Tuhan. Aku nak jadi ape weyy dengan pointer camtu? Still 3 point something tapi jadah gak la. And my mak and pak datang to my matrik one day tanya if i want to study medic kat indon.

Aku tak terfikir langsung pasal cita-cita lama aku yang dah terkubur dan tejamban bersama result matrik aku yang jamban gak tu. Aku masa tu fikir its the end lah untuk aku. Aku fikir nak sambung amik English lah sebab english selamanya jantung hati aku.

So yeah, reaksi pertama aku ialah protes. Cam bodo, patutnya kecik tapak tangan nyiru ditadahkan. Tapi aku fikir aku ni tak berbaloi untuk mak pak aku susahkan diri diorang nak berkorban hantar aku pi indon pulak dah. I dont deserve that privilege. Kesian duit diorang. Aku tak kisah langsung pasal jauh time tu meskipun sepanjang aku belajar aku tak pernah keluar Perak.Yang aku fikir, cukuplah menyusahkan parents. And aku tak layak.
Tapi diorang pujuk aku and yeah, aku ada sebab baru untuk teruskan belajar. Semester 2 Matrik aku bertambah baik sebab aku lebih positif now that I knew I have another option. Ada gak la aku berperang dalaman nak amik english la bla bla la sampai jumpa Miss Azua my favorite English lecturer tanya opinion dia. Akhirnya aku dengar suara hati aku. Mungkin ini lah yang terbaik.
Lagipun so far, bila aku tak dengar cakap mak aku and apak aku, nescaya celaka hidup aku.

Masa tu aku ada fikir how odd life works. Kehidupan medical student di Indonesia yang Fatin Liyana tulis tu sekarang menjadi kehidupan aku. Ye la, ada la tak samanya..dia MARA scholar tapi thats it lah. Sekarang, I totally can relate to her. Aku makin kerap hadam blog dia and cari semangat untuk hidup aku sendiri pula. Aku belajar pasal OSCE dari blog dia. Sebenarnya motivasi kuat aku suka pakai shawl and tudung syria pun memang dia la. Beriya benar dari matrik lagi, pegi kelas dari comot comot pakai tudung bawal, aku minta roommate aku ajar aku pakai shawl.

Looking back, what a long way I have come from. True, aku masih jauh perjalanan tapi aku bersyukur dan bangga aku masih melangkah sampai ke titik sekarang sebab kalau nak diingatkan aku dulu yang mentah dan cepat putus semangat- jauh bezanya. Mati. Aku hampir mati masa down kat matrik- sebab tu aku akan selalu ingat cerita ni, cerita impian aku masa kecik, cerita matrik, cerita parents aku selamatkan aku dengan izin Allah tentunya, and how Fatin Liyana fits in dengan my life sepanjang period waktu tu.

Aku masih suka baca blog dia sampai sekarang. Well, adalah aku pernah tak update sekejap sebab time tu aku macam tak leh relate pulak kehidupan kahwin dan etc. Haha funny thing is, rupanya dia tu kawan matrik senior aku kak Qish. Ko bayangkan tahap fangirl aku time tu. Ada sekali tu kak Qish tag dia kat fb aku (aku cerita pasal tudung FL pakai) and dia jawab. Haha happy jugak time tu.

Aku tak de la harap aku dapat jadi macam FL sebab tak mungkin aku dapat jadi macam tu. Aku tak de kecantikan dan personaliti dia. Tapi cukup la aku dapat habiskan belajar dan  jadi doktor macam FL jugak.

Bagi aku, ini la chapter favorite hidup aku. Kisah macam mana aku hidup kembali. :')



Masa aku dapat tau aku dapat masuk medical school, benda pertama aku beli ialah buku harga ratusan ringgit ni guna duit dari bank aku. Sebab tu aku sayang la buku ni and kedekut sikit kalau orang pinjam bawak masuk bilik sendiri. 




Putih@Tomcat ni dah meninggal. Tapi Putih lah kucing yang temankan aku belajar siang malam untuk ujian kemasukan tu. Aku pergi dia kecik lagi, aku balik lagi dia dah besar, aku balik kali kedua dia dah takde. :'(  Kucing rumah aku dah ada ganti pun tapi selamanya aku ingat Putih.




Depan lecture hall matrik, dengan roomate yang ajar aku pakai shawl merangkap kawan baik. Masa ni hari terakhir matrik. Aku lebih positif time ni sebab ada harapan kan..
haha excuse spec putih cam apa la, nampak an beriya lilit shawl. 




And finally, this girl got in! Depan Uni Brawijaya masa first year. 





Adapting with new life kat Indonesia. Aku takkan cakap hidup aku bertambah baik kat sini, NO. Tapi aku berhala tuju, and pada Tuhan I owe it all.





Haha zaman-zaman tudung Syria. Terpengaruh Fatin Liyana. 




The only decent recent picture of me. Semoga perjalanan hidup aku dapat pertolongan Tuhan sebab aku tau pasti aku akan berjumpa ujian berjenis-jenis. I just hope in the end it all works out and i can give many happy returns to my family. 




OK, Mari Sambung Siapkan Kerja. 

No comments:

Post a Comment

Really appreciate that you are commenting :)