Sunday 20 March 2016

Cara Masak Spaghetti Anak Dara Style

Salam semua,

First, yakni aku bukan la seorang pakar memasak atau foodie tegar tapi im just someone yang minat masak. Kehidupan di luar negara memaksa aku untuk upgrade skill memasak aku dari tahu masak air, nasi dan telur cendawan (signature aku time mula-mula masak umur lepasan SPM dulu kui kui) kepada memasak lauk pauk dan apa saja la untuk santapan keluarga especially untuk makan tengahari la.

Percaya la dulu aku ni loser memasak. Datang je hari raya, mula la aku palpitation, panic attack, moody macam baru kena gantung sekolah (hee..macam ada pengalaman) sebab da macam expectation bahawa segenap kaum pompuan kena masuk dapur tolong tungtang and potpet. Bagi aku tu masa jahanom sangat.

Ada je aku masuk dapur. Tapi suasana para perempuan bergosip lagi berpoyo ni aku tak berapaa masuk lah. Hek eleh...poyo je lebih..mak aku ada jugak kat dapur tu, dia rilek je masak. Masakan mak aku jugak yang licin hari raya tu,..i love you mak! (Moral: jangan poyo/eksyen/mengumpat kat dapur, dengan sedara sendiri hang jangan jahat). Lagi poyo, lagi tak laku masakan hang. haha.

Dah lah! Sorry melalut..nah ni dia cara shortcut tapi in sha Allah menjadi untuk masak spaghetti bolognese versi kampung anak dara style. Komersial gak nama aku bagi tu. Wikiki. Ceritanya aritu aku malas nak masak nasi berlauk. So aku buat la spaghetti ni. Orite la tu untuk makan tengahari.

Oh ye, takde gambar yang aku buat, sebab time tu aku cuti kat Malaysia. Sekarang aku tengah kat Indonesia. Kat Indonesia ni memang tak la nak buat spaghetti sebab sakit hati je barang kat rumah sewa banyak takde. Lagipun, aku nak jimat duit, makan nasi bungkus lalapan (yakni ayam/telur and nasi kosong, ada sayur 2 helai kering/ and sambal) je tepi jalan. 8000 rupiah.

1) Spaghetti

Bahan asas:        
-Periuk yang boleh menampung
-Spaghetti (agak-agak la cukup untuk bilangan family masing-masing)
-Seasoning: Yakni garam
-Minyak
-Sudu/Senduk/Paling best tongs

Ok nak kabo kat kome jenis spaghetti ni.

Ni namanya 'angel hair' pasta. Pasta dia halus-halus lagi kurus-kurus.

Ni yang standard la kot. Lebih gemuk and tebal.


 Personally, dari kedua-dua jenis ni yang aku da pernah masak, aku dapati spaghetti biasa tu lagi best la dari 'angel hair'. Sebab bila da masak, aku tengok seperti tiada bezanya dengan mi maggi cuma ia tidaklah sekeriting maggi. Buat rebonding agaknya, nama pun angel hair. Pastu bila makan pun rasa tak puas halus bebeno.

Now, cara masak spaghetti. Ada orang dia rebus terus je spaghetti+air+minyak. Tapi, saya ingin mengemukakan cara lain. Aku ni cukup gemar la menonton video masak and share resepi facebook haha..and aku ada tengok si Gordon Ramsay masak spaghetti. Aku suka cara dia, ye la orang pro kan.

So, what you want to do is to take your huge pot (i'm assuming you have washed it first) and put just enough water to immerse the spaghetti strands. Tapi hang jangan dok bubuh spaghetti dulu. Ko pasang api and masukkan minyak 1 sudu lalu rebus air tu. Minyak is essential untuk tak nak spaghetti melekat nanti. Rebus la sampai air dia bukan setakat mendidih je, sampai keluar macam 'ombak??'/ that ganas stream of water, Aku tak tau la nak describe camner.

Lebih kurang camni la. Tak reti nak describe

Ha, mengikut Gordon Ramsay, kunci dia is that ombak tu. Bila dah muncul benda tu, ko masukkan la spaghetti dalam susunan terbukak kembang cam kipas. Pastu agak-agak bahagian bawah dah lembut sikit, rendam pulak bahagian atas spaghetti yang tak masuk air tadi. Biar diorang boil lagi. Masukkan sikit garam. Agak-agak masa untuk bring back spaghetti ke surface/bahagian atas air sometimes.
Then, bila da ready-ko da transfer ke appropriate bekas- its time for seasoning. Si Gordon tu ada banyak bahan seasoning dia. Tapi memadai la kita dari dapur melayu letak la lagi sekali sedikit minyak+ garam sedikit (jangan banyak sangat) ke dalam spaghetti. Campur rata kat mi spaghetti tu.

2) Time for kuah  spaghetti.

- 1/2 tin puri tomato jenama apa pun lah. berhemat la zaman GST ni
-sos tomato (adjust ikut citarasa sendiri)
-susu cair segelas
-air
- 1 1/2 bawang besar -potong dadu
- 1 labu bawang putih -potong dadu
-1 biji tomato (optional) -potong dadu
-1/2  biji capsicum@lada benggala (optional)-potong dadu. jangan banyak sgt capsicum ni sebab nanti tak sedap
- daging kisar jenama apa pun, tapi hari tu aku tak jumpa dalam peti ais mak aku letak kat mana, aku pakai daging biasa je, aku potong dadu kecik-kecik (gila). Takde daging, sosej ke ayam pun boley.

Aku suka la pakai tomato puree yang ni. Sebab utama nya MURAH tapi sedap. Tanya family aku, aku ni memang terkenal dengan kedekut bab berbelanja ni. Sebab tu aku memusuhi GST haha.
Bagi aku sos tomato jenama Maggi paling best. Pastu life, pastu kimball, adabi pun best jugak lah.

Cara-cara:

1- Pakai je periuk rebus spaghetti tadi. basuh dulu la. Pastu ko bubuh minyak sikit and tumis bahan yang dipotong dadu which are bawang besar, bawang putih, capsicum (kalau ada), tomato(kalau ada), daging. Tumis sampai naik bau and daging dah ada tukar warna kecoklatan.

2- Bila daging dah tukar warna (api jaga), bau bahan tumis dah naik semua, ko masukkan 1/2 tin tomato puree, sos tomato (aku tonggeng dalam 5-6 kali. agak-agak lah), letak air and kacau semua bahan.

3- Dalam sepuluh minit gitu, masukkan pulak susu cair segelas.Sebenarnya aku amik krimer manis tu aku bancuh ngan ayo. Ok gak. Kacau lagi. Proses kacau ni memang lama sikit sebab nak pekatkan kuah.

4- Kacau la sampai kuah pekat. Rasa la sikit camne kuah tu. Adjust mengikut kata hati masing-masing kalau kureng mana-mana. Dah pekat, angkat and hidangkan taraaaa dah siap.

Selamat kau dah ada makanan terhidang. Sekali sekala malas nak siang ayam, masak lauk bagai, buat je spaghetti. Nak rajin lagi, pi parut cheese.

Gitu lah. Aku ni tak terer mana tapi cukup suka lah upgrade pengetahuan masak aku. Setiap kali aku balik Malaysia untuk cuti aku akan masak sebab mak aku pegi keja. Zaman GST ni tak lalu lah nak pi beli lauk setiap hari. Tapi haritu aku malas, aku pakai duit BRIM beli ayamas. Hahaha.


No comments:

Post a Comment

Really appreciate that you are commenting :)