Friday 18 March 2016

Of Mayat and Darah

Salam semua, tajuk maybe cliche tapi percaya la tak cliche langsung.

Cakap belajar medic mesti ada  dua topik famous orang tanya: dah pegang mayat ke, dah cucuk orang ke?

Hahaha.....lepas tu diorang tanya MARA ke JPA? pastu aku pun jawab bukan, PAMA la. pastu mereka pun diam, aku pun diam, tapi dalam hati aku da bermonolog:

"apa yang belajar medic tu mestikah either MARA or JPA?"

Zaman sekarang, kena keluar dari tabiat mengharapkan kerajaan yang pasang surut kalah laut kat pantai. Sedarlah nak oi, create your own path, sediakan platform sendiri kalau platform yang ditawarkan orang lain makin berkabus, dah tak nampak berlantai rata kah atau berlekuk-lekuk atau adakah lantai T.Pinkie? (Haha A.Samad Said reference di situ..sapa pernah baca?) But sape yang dapat biasiswa/ pinjaman tu memang tahniah diucapkan, i know u worked hard for it. Apa pun, yang menentukan adalah level of competence semasa di hospital nanti,

Ok, 1) Mayat:

First year kat Indonesia (Universitas Brawijaya) pegang tulang2 je, lepas tu kau bermain dengan lapisan otot, kulit, organ-organ dari sekujur tubuh manusia. Tapi, entah la sebab mayat dah terlalu lama sampai warna coklat perlahan (tolong...ada orang lain lagi tak yang sebut warna tak berapa kuat as 'PERLAHAN'?? tell me im not alone) and dah berair dan banyak populasi fungus-fungus not to mention bau formalin yang maha dahsyat dan akan membuat mata dan hidung pedih tersangat-sangat sampai doktor ajar kat depan pun aku tak boleh nak fokus lama-lama. 10 minit pusing-pusing kat mayat, then lari keluar lab jap amik udara segar, FIUHHHH masuk balik dalam lab-keluar lagi-masuk lagi.....and it goes on. 

Tapi, kena belajar sampai dapat. sebab ujian anatomy akan keluar mayat-mayat tu nanti. Kena hormat kat mayat gak, dahulu diorang kan manusia jugak. Usually, mayat/cadaver yang dipakai buat belajar kat sini adalah mayat orang tua. Yes, masih nampak rambut putih, mimik muka yang penuh kedutan, and sometimes gigi yang kian mereput.

They were stripped not only to their naked forms, sampai ke dalam organ semua. Dilapah, dibelah dan dipotong..demi nak dapatkan ilmu untuk digunakan kepada next manusia yang masih hidup..dah meninggal pun still menyumbangkan budi. Itu diorang, bila kita mati nanti? :') 

Aku pegang mayat dan seisi daging, urat, saraf dan organ ni memang pakai glove lah. Kalau bau formalin menusuk sangat, aku pakai masker hijau tu. Tapi student Indonesia kat sini haha awesome dia, pegang pakai tangan je. Pastu ada hati nak pinjam pen aku. Pastu aku pun bagi terus je la pen tu, memang tak ambik balik la pen tu. Kekeke...


HAHA...secoklat ni lah, tapi lagi hancur, lagi berair dan lagi tak jelas organ and struktur lain. Gambar ihsan Google sebab kat universiti aku dilarang amik gambar. Kadang-kadang aku amik je untuk aku belajar kat rumah tapi tak de la aku nak publish publicly. Melanggar etika pulak aku kena saman....

2) Darah:

Tadi mayat tak bernyawa, sekarang kita berurusan dengan manusia hidup pulak. Bezanya? Ini manusia berperasaan, dan mestinya merasakan SAKIT. So first time kami diajarkan phlebotomy or cucuk orang amik darah tu kami diminta berpasangan or bertiga boleh gak. So hang cucuk kawan hang, kawan hang cucuk hang balik. Azabedah??

Sakit memang..dah la first timer semua, berapa kali pembuluh darah dicucuk haha. So studying medicine do LITERALLY comes with pain. Hahaha.....lawak la aku ingat balik time tu.

Aku first cuba kat housemate perempuan aku. Tak berapa dapat, dia pun tak dapat. Balik rumah aku da rasa what a failure weyhhh. Tapi lepas tu, ada class lain yang memerlukan phlebotomy untuk belajar sampel darah. Kali ni alhamdulillah aku dapat amik darah hahahaha. Teknik dia comel je, ko pegang lembut jarum halakan ke pembuluh darah tu. Best kalau jenis yang sado berotot tu, mau tak terkeluar urat dia?

Phlebotomy ni keluar exam OSCE or exam skill. Tapi takkan nak amik manusia betul dijadikan mangsa student-student kan haha? So usually mereka gunakan mannequin, siap ada darah tipu lagi. Memang betul, medicine is art. Banyak alat bantu mengajar yang kreatif-kreatif supaya ilmu tu sampai kat student.

Lebih kurang camni la mannequin tu. So doktor akan uji kemampuan amik darah kat patung ni. 








         

No comments:

Post a Comment

Really appreciate that you are commenting :)