Wednesday 7 June 2017

Tips Nak Survive as a Foreign Medical Student in Indonesia

Assalamualaikum semua, to sesiapa je lah yang baca entry ni.
Aku sedia maklum sebenarnya yang blog aku ni skala syok sendiri dia memang 10/10. Tapi ada aku kisah jumlah viewer sikit pun, yang penting aku ada memberi manfaat kat sesiapa yang terbaca benda ni.

Alkisahnya, aku tadi bukak blog and ada comment baru pulak kat entry aku yang paling top which is 'Studying Medicine in Indonesia'..tak putus-putus..alhamdulillah, masih ramai rupanya yang nak belajar medic ni walaupun keadaan kat negara kita dah tak seindah dulu.
So, why not aku buat entry pulak kan pasal camne nak survive kat Indonesia, as a medical student. Bersempena dengan tahun terakhir aku kat Indonesia, da nak sampai penghujung da..tak sabarnya but at the same time takut dan curiga dengan kemampuan diri.

Semoga bermanfaat, okayh. Aku bubuh banyak gambar biar tak heavy.

1) First..hormat adat and budaya diorang, walaupun at some point it made no sense to you at all or sampai rasa annoying. Try untuk menghargai kesempatan yang Tuhan da bagi untuk kita dapat merantau and belajar cara orang lain hidup. Baru kita tau bersyukur kan. You as a medical student lagila kena ikhlas nak tolong diorang, tolak tepi dulu semua isu racist ke amende2 lah. They need us and we need them. Siapa la doktor tanpa patients kan?


Ini masa aku ada macam bakti sosial la. Tengok wajah bebudak ni. diorang ni la masa depan sebuah negara

2) STEP OUT OF YOUR COMFORT ZONE
Kalau dulu mak sediakan makan pakai, sekarang kena kuatkan hati and disiplinkan diri untuk belajar uruskan diri sendiri. Kalau dulu tak reti nak masak, sekarang la masanya. Lagipun konpem ko rindu gila dengan masakan Malaysia, nak tak nak kena la belajar-belajar masak. Ala, resepi google berlambak kot. Masa ni la ko akan nampak kehandalan kawan2 ko bab memasak ni. Takkan ko nak jadi the only one yang tak gheti-gheti nak masak. 
Masa kat Indonesia ni la ak rasa banyak 'kali pertama'. Aku belajar bawak motor first time kat Indonesia, aku belajar masak pun first time kat sini, aku try jadi ketua untuk decoration bahagian kaum Melayu untuk Culture Nite pun kat sini. Try pakai contact lens, try berenang, first time snorkelling and banyak lagi la. Rugi ko tak nak keluar dari acuan yang da bertahun-tahun ko pakai, dari Malaysia lagi. Aku rasa kalau aku still duduk malaysia konpem aku tak berkembang, still cari kawan-kawan dari spesies yang sama, buat benda yg sama, still penakut tak try macam-macam...or maybe aku try sebab aku ni dari golongan manusia jenis nak mencuba, tapi maybe tak seluas or se daring kat Indonesia ni. 
Trust me, ini la peluang keemasan nak re-invent yourself. Jadi orang baru, kawan dengan orang yang memang ko rasa ko takkan kawan pun kalau bukan sebab study sama-sama... Indonesia is the perfect place to start all over and write a whole new story.

Have fun and mingle dengan semua orang but pandai-pandai la pilih orang kita nak dekat. Paling penting step out of your comfort zone. Aku tak sangka pun akan jadi orang macam ni, Kalau dulu hitam cekadak tangkap gambar pun tak nak la, sekarang i can smile, confident yang penting.



Be silly, be happy. Aku rasa kalau kat Malaysia konpem aku tak berani punya tangkap gambar macam2 


Snorkelling first walaupun I tak tau berenang langsung...STEP OUT OF YOUR COMFORT ZONE


Ini la kawan2 aku kat sini ..I am the one in the white shirt and black onesie. Kat sini la I made my first non-Malays friends and I am super glad I met these people


3) DONT LOSE YOURSELF
Kalau sebelum datang Indonesia ko adalah student sekolah agama yang rajin solat hajat ke solat taubat ke...teruskan la. Its super easy to lose yourself and forget who you were before this. Ingat parents ingat agama. Ingat yang you might never made it to Indonesia kalau takde Allah and doa dari family. Be humble jugak,
Boleh try macam2 , but you gotta know yourself and know your limit. Benda tak elok tak payah la pergi buat. Ingat mak pak hang,,,jangan abuse your newfound freedom okayh..da besar pandai2 lah hidup
4) BERKAWAN JANGAN RACIST
Yup..jangan racist nak kawan dengan Malaysians je, lebih2 lagi jangan racist nak kawan dengan Melayu or your own race je. The point of flying abroad is too broaden your horizon. Rugi la doe if you fly back home dengan mentaliti yang sama, dengan saiz dan kapasiti otak yang sama. Ni la masanya untuk mengikis sifat perkauman yang dah lama diwariskan dari zaman nenek moyang lagi. Ko rasa aku tipu ke? Serius doe...we can hold hands together and create a new generation yang tak racist. Kalau pun ada salah kat satu orang tu, kau tak payah lah pandang kaum dia, pandang dia as individu. Benda racist ni susah nak kikis..so start with you la. And maafkan jugak if terjumpa orang racist. Mungkin dia belum educate diri dia. Mungkin ni la peluang ko untuk lead by example.
And anyway, kelebihan ko berkawan dengan Indonesians, ialah..haha nama pun tempat diorang kan. Konpem diorang tau semua. Nak past year questions, nak tips nak suggestion jalan2 kat mana..nak mintak diorang ajar benda ko tak paham.. sebab diorang ni semua pandai2 tau. Binalah rapport sebaik mungkin dengan semua orang. Tapi macam aku cakap tadi, ko pandai2la hidup nak...mana kawan busuk hati tu kau tak payah la bagi dia masuk lebih2 sangat dalam hidup ko. Like I said earlier, dont lose yourself.
5) SOLAT JANGAN TINGGAL
Perlu ke aku elaborate?
Kita ni tak ke mana kalau takde Tuhan..tak kisah la ko agama apa pun. Prayers are number one fellows.
6) DONT GIVE UP, WALAUPUN KAU HOMESICK
Biasa wey biasa sangat homesick yang teruk ni. Nak2 kita ni bukan boleh tau pun nak balik bila. Belum lagi harga tiket flight. Pesan aku, kuatkan hati ko. Settle kan kerja, baru boleh balik dengan aman damai. Pujuk hati ok...sadokan diri. Ko da betul2 on your own now. Kalau rindu, call mak bapak adik2 kakak2 abang2 semua. Tapi, jangan give up, Walaupun saat ko rasa ko ni betul ke mampu ke nak teruskan belajar? Stay. and Try.
Okla kengkawan..aku da malas nak taip kakakka. Nak tanya apa2 please komen ok. Maap for late reply.




No comments:

Post a Comment

Really appreciate that you are commenting :)